top of page
חיפוש


איך להכין ילדים לכיתה א’ בעזרת 4 חפצים שיש בכל בית?
“אני לא מאמינה שהוא כבר עולה לכיתה א’!” יחד עם ההתרגשות, מגיע גם הלחץ. מה אם הוא לא יסתדר? מה אם הוא לא יאהב ללמוד? מה אם המורה תגיד שהוא “עדיין לא מוכן”? אבל האמת היא – שהכנה לכיתה א’ לא חייבת להיראות כמו שיעור. זה מה שמוביל אותי ב תוכנית ההכנה לכיתה א' . הכנה יכולה להיות משחק, צחוק, וחיבוק של סוף יום. במיוחד כשמשתמשים במה שכבר יש בבית. במחקר רחב של אוניברסיטת קיימברידג’ (2022) נמצא שלמידה דרך משחק מונחה (“guided play”) תורמת באותה מידה ואף יותר מהוראה ישירה להתפתחות שפה, חש


צבעים - איך ללמד ילדים?
יש ילדים שיש להם משיכה לא מוסברת לצבעים, הם מבחינים ומשיימים (אומרים את שמם) כבר מגיל שנה וחצי ושנתיים, אבל יש ילדים שכבר הגיעו לגיל 3 ועדיין קוראים לכל צבע "אדום" או שלחלוטין ממציאים צבעים. באינסטגרם שלי אני מקבלת כל כך הרבה הודעות בנושא, והחלטתי שהגיע הזמן לעשות סדר. אז מה עושים ומאיפה מתחילים? מוודאים שהילד מצליח למיין לפי צבעים, למשל, לסדר את המגנטים בערימות עפ"י צבעים, או להרכיב פאזל התאמת צבעים וכדומה. אחרי שווידאנו שהילד רואה שמדובר בצבעים שונים, מתקדמים לשיום הצבעים.


הורדת חומרים
על מנת להוריד חומרים מהאתר, עליכם לפעול על-פי ההנחיות הכתובות או עפ"י ההנחיות שבסרטון: עליכם להתחבר לאתר עם שם המשתמש והסיסמה שלכם (אם מעולם לא התחברתם לחצו על היכנס בפינה השמאלית העליונה של האתר ואז בצעו הרשמה) לאחר ההתחברות עליכם ללחוץ על הפינה השמאלית העליונה והפעם ללחוץ על "כניסה" לאחר מכן יפתח בפינה זו תפריט ובו הקורסים שלך, חומרים להורדה ועוד בהצלחה, חן קלימיאן, קלינאית תקשורת


גמילה מחיתולים
כולם מכירים אותי כ"ממהרת לגמול". כולם מתערבים ושואלים "למה עכשיו?", "הוא קטן!", "למה לא לחכות לגיל שנתיים?" זה לא ממש מדויק כי אני לא...


מה זה אוטיזם?
ב-10 השנים שבהם אני עובדת עם פעוטות וילדים על הרצף, למדתי שאין ילד אחד על הרצף שזהה לילד אחר על הרצף בתחומי הקושי ובתחומי הכוח שלו. אולי בגלל זה אנשים שלא מהתחום לא ממש יודעים מה זה "על הרצף", ומתבלבלים בין מוגבלות שכלית, לתסמונת דאון לאוטיזם ואולי עוד מילים מבלבלות אחרות. אז באתי לעשות קצת סדר בבלאגן כדי להגביר את המודעות ולהבין את הלקות. נתחיל בכך שאילו הייתי מספרת להורים שלילדם יש קושי בתקשורת, ככל הנראה שהם היו מקבלים את זה הרבה יותר קל מאשר כשאני אומרת שמדובר ככל הנראה ב


גילאי חובה (4-6 שנים)
שפה בגילאים אלו ילדכם כבר מבין ומבצע רצף של 3 הוראות, הוא מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים מגוון שהולך ומתרחב עם הזמן וההתנסות. הוא מכיר את רוב הצבעים כבר בתחילת השלב, מתמצא בימות השבוע ומכיר את שמו המלא וכתובתו. מבחינה דקדוקית מגיל 4 הוא מרחיב את משפטיו למשפטים בני 8 מילים ובגיל 5 הוא מרחיב את מבעיו עוד יותר בתוך המשפט אך גם מעבר למשפט. כלומר, בתוך המשפט הם יוסיפו תארים לשם העצם או תארים לפועל, סמני שייכות, צייני זמן ומסוגלים לתאר במשפט אחד רצף כרונולוגי של פעולות הקשורות


השנה הרביעית (3-4 שנים) - השלב הדקדוקי המאוחר
שפה אוצר המילים של ילדכם ממשיך לגדול כל הזמן ולאחר שכבר למד לשחזר חוויות, אירועים וסיפורים ולהפיק משפטים מורכבים הוא משכלל את היכולות...


השנה השלישית (2-3 שנים) - השלב הדקדוקי המוקדם
לפני הכל, חשוב להגיד שאם ילדכם לא עושה או אומר משהו ממה שכתוב כאן, אפשר לעזור לו באמצעות התכנית לקידום שפה בפעוטות, או שכדאי לתאם אבחון...


השנה השנייה (12-24 חודשים)
הורים יקרים, לפני הכל, אם אתם מרגישים שאתם משחקים עם ילדיכם ומנסים לקדם את היכולות שלהם אבל אתם לא יודעים בדיוק איך לעשות את זה והילדים...


השנה הראשונה (0-12 חודשים) – השלב הקדם מילי
0-6 שבועות תינוקות בעודם ברחם, בערך מאמצע ההיריון, יכולים לשמוע. כשהם נולדים הם אפילו יכולים לזהות שיר או דקלום שחזרנו עליו פעמים רבות כשהם היו רק עוברים. יש להם העדפה הולכת וגוברת לקול אנושי בהשוואה לקולות סביבה אחרים והעדפה למראה אנושי וכך הם הופכים למכווננים ליצירת תקשורת וללמידת השפה. בחודש וחצי הראשון לחייו של התינוק הוא יתקשר באמצעות בכי, למעשה הוא לא יודע שכך הוא מתקשר. בזכות התגובה של ההורה לבכי של התינוק, הוא יבין בהדרגה שהבכי שלו מביא לתגובה ולכן הוא יבין שכך ניתן ל


התפתחות שפה לפי גיל
פעם כשהלכתי לאירועים חברתיים ומשפחתיים, נהניתי יותר! מגיעים, מתגעגעים, מתחבקים ומקשקשים. לאחרונה – אני מרגישה קצת כמו פאנל "שאל את המומחה". כולם רוצים לדעת אם הילד שלהם מתקדם בקצב הנכון, והאם ומתי צריך לטפל. שאלות נפוצות הן לדוגמה: "מה הוא אמור לעשות בגיל הזה?", "זה בסדר שהוא לא אומר משפטים עדיין?", "הוא אומר "סלום" במקום "שלום" – זה תקין?", "איך אני אדע אם הוא מוכן לכיתה א'?" את הפוסט הנוכחי אני כותבת בשבילכם, אבל גם קצת בשבילי. את הקישור הזה אני אשמור במועדפים ואעביר לכל מי


רכישת שפה במדינה חדשה
לפני עשור, זוג חברים שיקרים לליבי החליטו לסיים הכול ולנסות את מזלם בארצות הברית. הם היו רווקים, חיו בחברת ישראלים אחרים ועבדו במקומות...


ללמד ילדים שפה שנייה
היה זה מפגש רגיל שלי עם חברותיי מבית הספר, כיום כולנו אימהות והנושא המרכזי שלנו (אם לא היחידי), הוא, איך לא, הילדים. עדי רשמה את ביתה בת...


הורים דו-לשוניים
באחד הבקרים בעבודה בגן התקשורת שבו עבדתי, ילנה אמא לדריה אז בת השבע ובן שהיה אז בן שנתיים שעבדה עימי, ביקשה להתייעץ בנוגע לבנה. היא שאלה...


גמגום או חוסר שטף התפתחותי?
לפני כשלוש שנים, דניאל, בני בכורי חזר מהגן וכהרגלי שאלתי אותו "איך היה בגן?" ודניאל השיב "כ..כ..כ..כיף". "ומה עשית בגן?" "שי... שי......


הכנה לכיתה א
מי מוכן לכיתה א' ואיך נכין את ילדינו? הגיעה העת, מהר משציפיתי. דניאל שלי הגיע לגן חובה (כיום הוא בכיתה ג') וכשהחלה השנה בגן חובה, אמרה הגננת באסיפת ההורים שבמהלך השנה יתקיימו שיחות פרטניות עם ההורים על כל ילד והיא תעביר דגשים למוכנות לכיתה א' בהתאם ליכולותיו ולהתקדמותו של כל ילד לאורך השנה. לא דאגתי, הרי דניאל הוא ילד נבון וסקרן, הוא החל את השנה בגיל 5 והייתי די בטוחה שהקראת הסיפורים הקבועה שלנו יחד מגיל לידה, השיח הרב שלנו והעשרת השפה שעליה אני שמה דגש במודע או שלא, יספיקו ל


תקשורת תומכת וחליפית
כשמתקשים לדבר עם הפה, מגלים שיש דרכים נוספות להשמיע קול. כשאנחנו מלווים את האינטראקציה בהצבעה על הסמלים אנחנו מסייעים לילד להיות קשוב אלינו


הקראת סיפורים לתינוקות וילדים - מתי מתחילים?
הכל התחיל לפני כמעט 6 שנים. הייתי אמא צעירה לבני הבכור דניאל. כשהוא נולד, אחרי התאוששות והלם שנמשכו כמה שבועות – נפל לי האסימון והתחלתי לפעול. היה לי את כל הזמן שבעולם בשבילו. הזמן עצר מלכת. יצאתי לחופשת לידה מעבודתי כקלינאית תקשורת בגני חינוך מיוחד וכך כל האנרגיות שעד כה קיבלו ילדים אחרים, הועברו אליו. דיברתי אליו, שרתי לו, שיחקנו במשחקי קוקו ודגדוגים ו... התחלנו לקרוא ספרים. הוא היה אז בן שלושה חודשים והסיפור הראשון שקניתי לו היה "תירס חם" של הסופרת מרים רות. הגעתי נטולת צי
bottom of page
