top of page
8Z6A2579.JPG
לדבר עם ילדים
הבלוג של

הקראת סיפורים לתינוקות וילדים - מתי מתחילים?

הכל התחיל לפני כמעט 6 שנים. הייתי אמא צעירה לבני הבכור דניאל. כשהוא נולד, אחרי התאוששות והלם שנמשכו כמה שבועות – נפל לי האסימון והתחלתי לפעול. היה לי את כל הזמן שבעולם בשבילו. הזמן עצר מלכת. יצאתי לחופשת לידה מעבודתי כקלינאית תקשורת בגני חינוך מיוחד וכך כל האנרגיות שעד כה קיבלו ילדים אחרים, הועברו אליו. דיברתי אליו, שרתי לו, שיחקנו במשחקי קוקו ודגדוגים ו... התחלנו לקרוא ספרים.

הוא היה אז בן שלושה חודשים והסיפור הראשון שקניתי לו היה "תירס חם" של הסופרת מרים רות. הגעתי נטולת ציפיות אך חדורת מטרה. הייתי בקיאה במחקרים שהוכיחו כי תינוקות שמקריאים להם ספרים נהנים מכך ונתרמים רבות במגוון היבטים.

אז התחלנו.

בהתחלה, הוא לא ממש הבין מה אני רוצה ממנו ומה זו חתיכת הקרטון שבידיי. אבל כשהרמתי אותו ומשכתי את הספר מהשידה שליד מיטתו בכל אחה"צ, בערך באותה השעה והלכנו את הסלון והתיישבנו על המזרן בסלון, הבנתי – שהוא מתחיל להתרגש. הוא הבין את הסיטואציה, הוא חיכה לה, הוא צחק ממנה ובעצם התחיל ללמוד.

מה הוא למד? הוא למד שכיף לקרוא ספרים, הוא למד להישאר קשוב עד לסוף הסיפור ובכך כבר אז הוארך משך הקשב שלו. הצלחנו לבנות יחד קשב משותף (joint attention) ובגיל כל כך צעיר הצלחנו להתייחס שנינו לחפץ או פעילות משותפת ולחזק את הקשר בין שנינו.

היום, במבט לאחור אני מבינה כמה ההחלטה הזאת הייתה נכונה. לגדל ילד חושב, ילד סקרן וילד שאוהב ספרים – זה יתרון. זה יתרון שילווה אותו לאורך כל חייו ואני אחראית לכך. אנחנו ההורים אחראים לכך.

בתחתית העמוד – רשימת הספרים המומלצים לפי גיל.


תינוקות וילדים לומדים בכל יום מילים רבות, קודם הם מבינים את המילה ולאחר מכן הם אומרים אותה. ממחקרים עולה כי הקראת סיפורים לתינוק כבר מגיל לידה, יכולה רק לתרום בלמידה של השפה, בהבנה של רצף, הבנה שיש התחלה וסוף, הבנה של רגשות וגם יצירת עניין בספרים כבר מגיל מוקדם, על מנת לעודד עניין בספר בגילאי הגן וביה"ס.

אז... איך עושים את זה? קונים ספר אחד או שניים ומתחילים:

  • זוכרים שהתינוק שלנו בדרך כלל לא יחזיק מעמד למשך יותר מ-5 דקות ואפילו פחות

  • בוחרים סיפור קצר יחסית

  • סיפור שבו יש ביטוי חזרתי שיכול לעורר עניין בקרב התינוק

  • ספר שבו האיורים ברורים ולא עמוסים יחסית, רצוי על גבי רקע חלק ולבן

  • סיפור שבו העלילה פשוטה

  • מקצרים את הסיפור גם אם הוא מלכתחילה קצר - אם יש 4 משפטים בעמוד, נקריא רק משפט אחד עיקרי ששומר על הרצף של הסיפור כולו – אפשר להאריך עם הזמן.

  • נקריא את הסיפור עם אינטונציה (הנגנה) מוגזמת שתמשוך את אוזנו של התינוק

  • נקריא את הסיפור בעוצמות קול משתנות – לחישות וקול חזק לסירוגין

  • נחזור על אותו הסיפור למשך תקופות ארוכות - חודש-שלושה חודשים ויותר בהם נקריא את אותו הספר, או שני ספרים לסירוגין ולא הם לא משתעממים אלא להיפך, מהקראה להקראה העניין והציפייה הולכים וגוברים

  • נהנה!!! אם אנחנו נהנים, הילדים שלנו נהנים לעשות את הפעילות יחד איתנו!

בסרטון – אני ודניאל קוראים סיפור בגיל 5 חודשים

אז קדימה לעבודה!

חן

8Z6A2659.JPG

היי, אני חן קלימיאן.

קלינאית תקשורת (B.A)

הבלוג שלי נכתב במחשבה על הורים ודברים שמעסיקים אותם בהתפתחות ילדיהם. הנושאים בבלוג הם נגזרת של ההורות שלי והמקצוע שלי, ומתעדכנים לעתים קרובות ובהתאם לחידושים מחקריים וקליניים ומתוך אמונה שידע זה כוח. אם אתם הורים שרוצים לקדם את ילדיהם, אתם תרגישו פה ממש בבית!

placeholder

מה זה אוטיזם?

placeholder

התפתחות שפה לפי גיל

placeholder

הכנה לכיתה א

placeholder

הקראת סיפורים לתינוקות וילדים - מתי מתחילים?

bottom of page