top of page
8Z6A2579.JPG
לדבר עם ילדים
הבלוג של

הכנה לכיתה א

מי מוכן לכיתה א' ואיך נכין את ילדינו?

הגיעה העת, מהר משציפיתי. דניאל שלי הגיע לגן חובה (כיום הוא בכיתה ג') וכשהחלה השנה בגן חובה, אמרה הגננת באסיפת ההורים שבמהלך השנה יתקיימו שיחות פרטניות עם ההורים על כל ילד והיא תעביר דגשים למוכנות לכיתה א' בהתאם ליכולותיו ולהתקדמותו של כל ילד לאורך השנה.

לא דאגתי, הרי דניאל הוא ילד נבון וסקרן, הוא החל את השנה בגיל 5 והייתי די בטוחה שהקראת הסיפורים הקבועה שלנו יחד מגיל לידה, השיח הרב שלנו והעשרת השפה שעליה אני שמה דגש במודע או שלא, יספיקו לו כדי שיוכל לעלות לכיתה א' וללמוד את כל השאר בבית הספר, הרי הוא מכיר כבר חלק מהאותיות.

הגננת חשבה אחרת והרגישה שדניאל צריך חיזוק מהבית, הוא לא יושב לאורך זמן לפתור חוברות עבודה והוא למעשה אפילו די שונא את זה.

(בתמונה עדן, אחיו הקטן של דניאל שכעת הוא עצמו בכיתה א')


בזכות הגננת הבנתי שיש פער בין ההתנהלות שלי מול המטופלים שלי לבין מול הבן הפרטי שלי. כן כן גם אצלי הסנדלר הלך יחף! הרי למטופלים שלי בדיוק כמו לדניאל יש קושי לשבת לאורך זמן ולפתור חוברת, לחלקם יש קושי שפתי, לחלקם ביטחון עצמי נמוך וקשיים רגשיים, לחלקם יש קושי לזכור את שמות האותיות ואת כולם אני מכינה לגן חובה ולכיתה א' כי אני יודעת שהקושי הכי קטן עלול לגרום להם לחוסר ביטחון ולקושי ברכישת הקריאה ולכן למדנו את האותיות, צלילים (מודעות פונולוגית), כתיב פונטי וקריאה ראשונית (זיהוי מילים בעל פה, על-פי אורכן או על-פי האות הפותחת) במפגשים בקליניקה שלי.


דניאל היה צריך את הכל באופן יותר תנועתי ויותר משחקי ואם אפשר עם מסכים - אז בכלל טוב וכך הוא התמסר לתהליך. יצרתי עבורו משחקים שעם הזמן ולימודיי בתחום הקריאה, הכתיבה והמשחקולוגיה החלו להשתכלל ובהדרגה יצאו אל העולם והפכו לתכנית דיגיטלית שבה משתתפים כיום מעל 1400 ילדים בארץ (ובכמה מדינות בעולם).

גננות ומחנכות כיתות א' שאני מדריכה במשרד החינוך משתמשות ב-3 השנים האחרונות בכלים שלי ובערכות הלימוד שלי וכך אני מגיעה לעוד אלפי ילדים שמצליחים להתקדם ולהגיע לכיתה א' מוכנים.


מאז החלטתי לקחת את נושא המוכנות לכיתה א' של דניאל ושל מטופליי בשתי ידיים, ולהשיג את המטרות המומלצות ע"י משרד החינוך באמצעים מקוריים שילדים אוהבים.

תכנית הלימודים של משרד החינוך לבניית התשתית לקראת קריאה וכתיבה עוסקת ב-3 תחומים מרכזיים:

א. הקניית מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה - הכרת האותיות, מודעות פונולוגית וקשר אות-צליל כתשתית לרכישת יכולות פענוח וכתיב.

ב. קידום הכשירות לשונית - היכולת לשלוט בשפה על כל גווניה, להשתמש בה שימוש הולם בהקשרים מגוונים וכן לנתח את מרכיביה באופן מודע.

ג. מכוונות לספר – שימוש בספרים ככלי ללמידה, להעשרת שפה, להיכרות עם שפה ספרותית ולהקניית מיומנויות קריאה וכתיבה ראשוניות.


אם לסכם אך גם להרחיב ולהדגים במילים פשוטות יותר, לפני כיתה א' ילדכם צריך לדעת לשיים את כל אותיות הא-ב, לחלק מילים לצלילים ואף לכתוב מגוון מילים בכתיב פונטי, כתיב שבו כותבים את מה ששומעים, למשל את המילה "שמיכה" ילדכם צריך לדעת לכתוב כך: "סמח" מה שנחשב תקין לחלוטין בגן חובה.

ילדכם צריך לדעת לבצע משימות של השוואה בין פריטים (דמיון ושוני), לדעת לבצע הכללה של פריטים לפי שם הקבוצה או תכונה משותפת, עליו להכיר ולהשתמש במגוון של מושגים כמו מושגי גודל ומרחב ולהבין מילים במשלב לשוני גבוה בתוך הקשר של סיפור.

ילדכם צריך להגיע לכיתה א' גם עם היכולת לספר סיפור שלם במבנה תקין והגיוני, עם יכולת הבנת והסקת מסקנות פשוטות מסיפורים קצרים בעל-פה או מסיפורים המלווים בתמונות ולהשיב נכון לשאלות הנוגעות לתוכן הסיפור ולסיבתיות שבו.

לכל מטרה כזו ישנו סולם נפרד של יעדים אותם צריך להשיג לפני ההגעה לראש הסולם.


אם ניסיתם לפעול עפ"י ההמלצות בהדרכת הווידאו החינמית (16 דקות בלבד) אז אתם בדרך הנכונה! אם אתם רוצים לבדוק האם התכנית שלי מתאימה לכם, השאירו לי פרטים בדף המידע על התכנית.



בתכנית "הכנה לכיתה א' " הילדים לומדים באמצעים שהם אוהבים, עם ערכה שמגיעה עד הבית, משחקים למחשב, לטאבלט ולטלפון, הדרכות להורים ולפי הצורך גם עם מפגשים אחד על אחד אצלי בקליניקה או בזום כך שהם יגיעו לכיתה א' ביתרון שיאפשר להם לאהוב ללכת לבית הספר.

בהצלחה בכיתה א'!


חן

8Z6A2659.JPG

היי, אני חן קלימיאן.

קלינאית תקשורת (B.A)

הבלוג שלי נכתב במחשבה על הורים ודברים שמעסיקים אותם בהתפתחות ילדיהם. הנושאים בבלוג הם נגזרת של ההורות שלי והמקצוע שלי, ומתעדכנים לעתים קרובות ובהתאם לחידושים מחקריים וקליניים ומתוך אמונה שידע זה כוח. אם אתם הורים שרוצים לקדם את ילדיהם, אתם תרגישו פה ממש בבית!

placeholder

מה זה אוטיזם?

placeholder

התפתחות שפה לפי גיל

placeholder

הכנה לכיתה א

placeholder

הקראת סיפורים לתינוקות וילדים - מתי מתחילים?

bottom of page