flat-lay-with-wooden-blocks-pastel-color
לדבר עם ילדים
הבלוג של

הכנה לכיתה א

איך נכין את ילדינו לכיתה א'?

הגיעה העת, מהר משציפיתי. דניאל שלי עולה לכיתה א'. כשהחלה השנה בגן חובה, אמרה הגננת באסיפת ההורים לכולנו שבמהלך השנה יתקיימו שיחות פרטניות עם ההורים על כל ילד והיא תמליץ על העלאה לכיתה א' או על השארות בהתאם ליכולותיו ולהתקדמותו לאורך השנה. דניאל הוא ילד נבון וסקרן, הוא החל את השנה בגיל 5 ו-3 חודשים והייתי די בטוחה שהקראת הסיפורים הקבועה שלנו יחד מגיל לידה, השיח הרב שלנו והעשרת השפה עליה אני שמה דגש במודע או שלא, יספיקו לו בכדי שיוכל לעלות לכיתה א' וללמוד את כל השאר בבית הספר.

אלא שאז קרה דבר. חברה שלי, שביתה עולה לכיתה א' בשנה הבאה כמו דניאל, התחילה ללמד את בתה לקרוא. הרגעתי את החברה ואמרתי לה שלא כדאי שתתקדם איתה כל כך הרבה מכמה סיבות: היא עלולה ללמד אותה בשיטות שלא תואמות את הנלמד בבית הספר, היא עלולה להוביל את בתה למצב של תסכול כאשר היא לא תצליח לקרוא בשל גילה הצעיר, היא עלולה לפתח "אנטי" ולהתנגד לפעילויות הקשורות בלמידה ולחשוש מעלייתה לכיתה א' ואם היא תצליח ללמד אותה לקרוא – היא עלולה להשתעמם בשיעורים בכיתה.

אבל כשהלכתי זה לא נתן לי מנוח והחלטתי לשוחח עם מורות כיתה א' ולשאול עם אילו יכולות לדעתן כדאי לילד לעלות לכיתה א'. ובכן, הופתעתי. כולן אמרו שבשלות רגשית היא חשובה ויכולות חברתיות טובות הן יתרון משמעותי. למרבה הפלא, רובן הוסיפו גם שילד צריך להגיע עם היכולת לכתוב. רובן מסכימות שלא כדאי ללמד ילד לקרוא מכיוון שהשיטות ללמידה הקריאה הן שונות ובלימוד הקריאה יתקיים יישור קו בין התלמידים, אך הוא בהחלט חייב להכיר את כל אותיות הא-ב ולבסס מודעות פונולוגית כך שיוכל להבין קשר אות-צליל ולכתוב מילים בכתיב פונטי (עליו אפרט בקורס הכנה לכיתה א' שיעלה בקרוב).

עם המטופלים שמגיעים אליי לקליניקה בגילאי גן חובה, אני תמיד מתייחסת למוכנות לקראת כיתה א', וכעשר דקות לפחות בכל מפגש אני עובדת על כך עם הילד ומדריכה את ההורים להמשך עבודה בבית. בכך אני מסייעת להורים בקידום היכולות הנדרשות לילדיהם וכך ההורים מצליחים לקדם את ילדם בנושא המטרה עד למפגש השבועי הבא. אז למה לא ליישם זאת עם בני? ולמה לא להעביר את זה הלאה להורים לילדים שלא בטיפולי?

מאז החלטתי לקחת את המוכנות של דניאל בשתי ידיים ולברר באיזה שלב הוא נמצא בכל תחום, ולקדם אותו לעבר המטרה, על מנת שיגיע לכיתה א' עם הידע הנדרש, עם ביטחון עצמי ועם יכולות רגשיות-חברתיות טובות שיכילו את כל הדבר הגדול הזה שקרב ובא.

אז כקלינאית תקשורת העובדת בגנים של משרד החינוך, יש לי יתרון. בהכשרתי אני מכווננת עם מטופליי בגנים להכינם לכיתה א'. ואת התכנים אותם אני מעבירה למטופליי בגן ובקליניקה, אני יכולה להתאים גם לדניאל.

תכנית הלימודים של משרד החינוך לבניית התשתית לקראת קריאה וכתיבה עוסקת ב-3 תחומים מרכזיים:

א. הקניית מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה - הכרת האותיות, מודעות פונולוגית וקשר אות-צליל כתשתית לרכישת יכולות פענוח וכתיב.

ב. קידום הכשירות לשונית - היכולת לשלוט בשפה על כל גווניה, להשתמש בה שימוש הולם בהקשרים מגוונים וכן לנתח את מרכיביה באופן מודע.

ג. מכוונות לספר – שימוש בספרים ככלי ללמידה, להעשרת שפה, להיכרות עם שפה ספרותית ולהקניית מיומנויות קריאה וכתיבה ראשוניות.


אם לסכם אך גם להרחיב ולהדגים במילים פשוטות יותר, לפני כיתה א' ילדכם צריך לדעת לשיים את כל אותיות הא-ב, לחלק מילים לצלילים ואף לכתוב מגוון מילים בכתיב פונטי, כתיב בו כותבים את מה ששומעים, למשל את המילה "שמיכה" ילדכם צריך לדעת לכתוב כך: "סמח" (כלומר, עם החלפה בין אותיות הומופוניות - שיש להן את אותו הצליל כמו ש-ס, ט-ת, כ-ח, ה-א-ע ובלי אותיות אהו"י).

ילדכם צריך לדעת לבצע משימות של השוואה בין פריטים (דמיון ושוני), לדעת לבצע הכללה של פריטים לפי שם הקבוצה או תכונה משותפת, עליו להכיר ולהשתמש במגוון של מושגים כמו מושגי גודל ומרחב ולהבין מילים בשפה סיפורים מתוך הסיפור או ההקשר.


ילדכם צריך להגיע לכיתה א' גם עם היכולת לספר סיפור שלם במבנה תקין והגיוני, עם יכולת הבנת והסקת מסקנות פשוטות מסיפורים קצרים בעל-פה או מסיפורים המלווים בתמונות ולהשיב נכון לשאלות הנוגעות לתוכן הסיפור ולסיבתיות שבו.


לכל מטרה כזו ישנו סולם נפרד של יעדים אותם צריך להשיג לפני ההגעה לראש הסולם.


אז לאחר מחשבה מעמיקה על הנושא ובהתחשב בתקופת הקורונה בה ילדינו החסירו כל כך הרבה חומר נלמד בגן החובה ובזכות הפידבקים מהורי המטופלים שלי והצלחותיהם בבית הספר, החלטתי לבנות קורס ייחודי להורים לילדים העולים לכיתה א'.


בקורס נלמד יחד איך לקדם את ילדנו בסולמות של השלבים להשגת המטרות השונות.


בהצלחה בכיתה א'!


למידע על קורס הכנה לכיתה א' לחצו כאן