flat-lay-with-wooden-blocks-pastel-color
לדבר עם ילדים
הבלוג של

השנה השנייה (12-24 חודשים)

12-18 חודשים השלב החד מילי

מעבר לכל מה שנכתב בשנה הראשונה, עכשיו תינוקכם מתחיל לרכוש יכולות חדשות בתחום השפה והתקשורת.

הוא מפנה את ראשו לקריאה בשם, הוא מבין הוראות דו-שלביות לדוגמה – "קום ותן לי את השלט", מצביע על חפצים, משתתף – רוקד ומנסה לשיר שירים מוכרים, משתמש במילים קבועות אך לא ברורות לצורך הפקה (למשל abu לבקבוק, nene למוצץ).

עד גיל 18 חודשים אנו צריכים לשמוע לפחות 15 מילים קבועות ויש המחמירים וטוענים כי כדאי להתחיל בתהליך אבחוני כשישנן פחות מ-25 מילים קבועות בגיל זה מאחר והתהליך עשוי להיות ממושך בשל תורים ארוכים, צורך בבדיקה שמיעה לפני אבחון וכו', כדאי להתחיל בזמן ואם ילדכם מצמצם את הפערים ניתן לבטל.

18-24 חודשים – שלב הצירופים

15 מילים לפחות כבר ציינתי? אני מזכירה שמילה היא הפקה קבועה של עיצורים לצורך הבעת מילה מסויימת. למשל amam לאוכל ו-mu לפרה ואפילו buladidu לחיתול. העיקר שזו אותה הפקה קבועה ואז היא נספרת כמילה.

בשלב זה ילדכם מתחיל לשאול שאלות: "איפה?" ו-"מה זה?". נצפה לקצב מהיר של רכישת מילים. ישנם ילדים שרוכשים את המילים בתהליך מהיר - תופעה שנקראת "פרץ לקסיקלי" וישנם ילדים שירכשו את המילים בקצב מדורג יותר.

הפרץ הלקסיקלי יגיע לאחר רכישת 50 המילים הראשונות, לאחריהן ילדכם כבר 'לומד כיצד ללמוד', ופתאום בתקופה של שבועיים-שלושה, ירכוש הילד כ-30 מילים חדשות בשבוע. פתאום תשמעו מילים שלא ידעתם שהוא יודע להגיד. והאמת? גם הוא לא ידע להגיד אותן עד לרגע זה. לפתע הוא משתמש במילים חדשות כך שיש לכם נושאי שיחה חדשים, ומכך הוא ממשיך ללמוד עוד ועוד מילים. לאחר הפרץ הלקסיקלי, קצב רכישת המילים שוב מואט, וילדכם לומד להגיד בערך מילה אחת חדשה ביום.

אני מזכירה שחלק מהילדים מדלגים על הפרץ הלקסיקלי, ואצלם לאחר רכישת 50-100 מילים או לאחר גיל 18 חודשים נראה עלייה בקצב רכישת המילים וגם זה תקין.

צירופי מילים לרוב עדיין לא נשמע בגיל שנה וחצי, אבל כבר בגיל שנה ו-9 חודשים ולפעמים לפני נוכל לשמוע שתי מילים מצורפות יחד לצירוף שהוא עדיין לא משפט (כי במשפט כבר יש פועל, והמילים הראשונות לרוב לא כוללות פעלים מלבד "בוא", "רוצה", "קח" ועוד). ואז נתחיל לשמוע צירופים שיכולים להביע מגוון של רעיונות למשל- "אמא am" הוא צירוף שמשמעותו יכולה להשתנות בהתאם להקשר - אמא אוכלת או אמא תאכילי אותי או הנה המעדן של אמא או נשכתי את אמא ועוד.

היגוי - בגיל הזה הדיבור לא חייב להיות ברור וייתכן שנשמע רק הברה אחת למילה כמו למשל du לכדור. בגיל הזה זה בסדר אם נשמע החלפות והשמטות של עיצורים למשל tati לקקי, asa לסבתא וכו'. לקראת סוף השלב, בגיל שנתיים ילדכם צריך להיות מובן לכם לרוב, אך ייתכן שהסביבה עדיין לא תבין את כל מה שהוא אומר.

תקשורת - מגיל שנה וחצי נצפה לראות פעוט עירני לסביבה, משתף את קרוביו באירועים מיוחדים שהתרחשו, מסתכל לעברם ומצביע על חפץ (קשב משותף, שיתוף, בקשה לפעולה ובקשת חפץ), נצפה שהפעוט יירתע מזרים ויעדיף אנשים קרובים ומוכרים, נצפה לראות הבעות פנים מגוונות- צחוק, חיוך, עצב, כעס. נצפה לראות פעוט מרדן לעתים שעושה "דווקא", למשל, זורק חפץ כדי לראות את תגובת המבוגר.

נראה אותו מנסה להשיג דברים בעצמו אך גם מצביע ומושיט יד תוך הסתכלות על המבוגר כדי לוודא שמבינים אותו וכדי שיעזרו לו להגיע לדברים שאינם בהישג ידו, נצפה לראות קשר עין איכותי וממושך.


משחק - בגיל זה הפעוט מעדיף לשחק בחברת ילדים מאשר לבדו והוא מעדיף אנשים על פני חפצים. הוא ילד חברותי שנהנה ממגוון משחקים פונקציונאליים כמו משחק במגנטים, מכוניות ולגו אך גם ממשחק סימבולי דמיוני כמו טיפול בבובה, הכנת אוכל "בכאילו" והגשתו לבני המשפחה. המשחק בגיל זה מגוון מאוד.

אם אתם רואים קושי באחד מהתחומים כדאי להתחיל בתהליך של אבחון.

יכול להיות שיש איחור קל שלא דורש שום התערבות, הרי לכל ילד יש את הקצב שלו, אבל אין שום סיבה שלא לבדוק ואפילו לטפל כבר בגיל הזה. מחקרים מוכיחים כי טיפול בגיל צעיר הוא אפקטיבי ומסייע לצמצום הפערים בהקדם, מה שמסייע בהמשך להפחתת קשיים שפתיים, רגשיים, חברתיים, קשיים ברכישת קריאה וכתיבה ועוד.

אז בעצם, למה לחכות?

טיפים לעידוד שפה ותקשורת בשנת החיים השנייה

  1. שירו שירי משחק – תינוקות וילדים אוהבים שירי משחק, שירים המלווים בתנועות ידיים ודגדוגים, הם לומדי