flat-lay-with-wooden-blocks-pastel-color
לדבר עם ילדים
הבלוג של

גילאי חובה (4-6 שנים)

שפה

בגילאים אלו ילדכם כבר מבין ומבצע רצף של 3 הוראות, הוא מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים מגוון שהולך ומתרחב עם הזמן וההתנסות. הוא מכיר את רוב הצבעים כבר בתחילת השלב, מתמצא בימות השבוע ומכיר את שמו המלא וכתובתו.

מבחינה דקדוקית מגיל 4 הוא מרחיב את משפטיו למשפטים בני 8 מילים, ובגיל 5 הוא מרחיב את מבעיו עוד יותר בתוך המשפט אך גם מעבר למשפט. כלומר, בתוך המשפט הם יוסיפו תארים לשם העצם או תארים לפועל, סמני שייכות, צייני זמן ומסוגלים לתאר במשפט אחד רצף כרונולוגי של פעולות הקשורות זו לזו באופן סיבתי (למשל: "אתמול עדן אחי הקטן רץ במהירות עד שהוא השיג אותי"). כשאני כותבת שהוא מרחיב את מבעיו מעבר למשפט אני מתכוונת לכך שהוא מחבר משפטים לכדי רצף של אירועים בצורה הגיונית גם מבחינה כרונולוגית (סדר האירועים) וגם מבחינה סיבתית ובכך הקוהרנטיות שלו משתפרת (למשל: "אתמול עדן אחי השיג אותי. אני כמעט כל הזמן משיג אותו כי אני יותר מהיר ממנו אבל אתמול כאבה לי הרגל אז רצתי לאט").

היגוי

כפי שתיארתי בשלב הקודם, כבר בגיל 4 שנים ילדכם אמור להפיק היטב את כל ההגאים, בגיל 5.5 שנים ההגה צ צריך להישמע כמו צ ולא כמו ס ובגיל 6 ההגה ש צריך גם הוא להישמע בצורה תקינה. כאמור, כאשר ההגאים השורקים לא נשמעים כמו ס אלא נשמעים כמו משהו אחר, ייתכן ויש לטפל כבר קודם ואין צורך להמתין לגילאים שציינתי.


הכנה לכיתה א'

בשלב הקודם תיארתי את תחילת הליך ההכנה לכיתה א', שמתחיל במידה מסוימת כבר בגיל 3 שנים. כעת מגיל 4 שנים המודעות הפונולוגית, הכרת האותיות וקשר אות-צליל הולכים ומתקדמים במהירות.

המודעות הפונולוגית מתקדמת כך שבתחילת השלב ילדכם חורז חרוזים ומחלק מילים להברות ובהמשך הוא יזהה הברה פותחת, הברה סוגרת, צליל (עיצור) פותח, צליל (עיצור) סוגר וחלוקה לצלילים. גם בתוך כל אחד מהשלבים קיימת הירארכיה ברצף ההתפתחותי אך על כך אפרט כאן (קישור לקורס הכנה לכיתה א).

הכרת האותיות גם היא מתפתחת בהדרגה וכתלות בחשיפה וביכולות שליפה. בתחילה ילדכם יזהה את האותיות ורק לאחר מכן ישיים אותן (ידע לומר את שמן). מחקרים מראים כי ילדים שהתקשו ברכישת מושגים כמו מושגי מרחב, מספרים או צבעים, מתקשים לרוב גם ברכישת שמות האותיות.

כשילדכם יכיר את כל שמות האותיות ויגיע לרמה האחרונה של המודעות הפונולוגית – חלוקה לצלילים, אז הוא יוכל להתחיל ולהבין קשר אות-צליל ולהגיע מזיהוי הצליל שאותו "משמיעה" האות עד לכתיבת מילים ללא אותיות אהו"י. כל זאת ועוד צריך להתבסס לפני כיתה א'.

מוכנות לכיתה א' תלויה בעוד גורמים רבים כמו בשלות רגשית, בשלות קוגניטיבית, שפתית ומוטורית. על כך אפרט בסרטון החינמי המהווה פתיח לקורס הכנה לכיתה א' שיעלה בקרוב.


טיפים לעידוד שפה ותקשורת בשנות החיים החמישית והשישית (גילאי 4-6 שנים)

1) ספרו לילדכם סיפורים על עצמכם – ילדים בגילאים אלו מרותקים מסיפורים על אנשים מחייהם, על ילדותם, על הצלחות וקשיים שהם עוברים בחייהם (במידה הנכונה לשיתוף עם ילדכם). באמצעות שיח שיתופי הוא עשוי לשתף גם אתכם או לשאול שאלות נוספות ובכך ללמוד על העולם יותר ויותר.

2) שאלו שאלות מעוררות מחשבה – שאלו בשביל מה השלם צריך את החלק, למשל: "בשביל מה יש לכסא משענת? בשביל מה יש בדלת עינית? בשביל מה יש מדרגות בבניין שיש בו מעלית? בשביל מה לאמבולנס יש סירנה?

שאלות מהסוג הזה גורמות לילד לחשוב על העולם ומפתחות אצלו סקרנות. סקרנות מביאה ילדים לשאול שאלות נבונות וללמוד. בנוסף שאלות אלה מאתגרות את הילד בהתארגנות להבעה מורכבת או "ארגון מסר" בזמן שעליו לחשוב האם התשובה שלו מדוייקת.

אפשר לשדרג את הפעילות ולשאלות לאחר השאלה הראשונה, שאלה משלימה כמו: "מה יקרה אם לא תהיה לאמבולנס סירנה?"

3) משחק "הגדרות בתורות" – בשלב הקודם ציינתי שילדים יתקשו במתן הגדרה בעצמם ואת החידות יחוד המבוגר, אך כעת גם ילדכם יכול להשתתף במשחק, פעם אחת הוא שואל ופעם אחת אתם. הקפידו לציין את שם הקטגוריה אליה הפריט משתייך מאחר וזה מסייע בארגון הלקסיקון הסמנטי, ומסייע בהמשך בגילאי ביה"ס במשימות הדורשות חשיבה מופשטת, מיון, הכללה, הנמקה ותיאור דמיון ושוני.

4) שחקו "מה יוצא דופן" (תת-קטגוריות) – שימו לב, בשלב הקודם הצעתי לשחק במשחק יוצאי דופן כשאנו מציינים את קטגוריית העל ולא את תתי הקטגוריה. כאן אנחנו לא מבחינים בפריט יוצא דופן בולט כמו בשנה הרביעית בה הבדלנו בין כלי תחבורה מבין כל החיות. כעת אנו מבדילים בין פריטים שכולם בתוך קטגוריית כלי התחבורה.

למשל: "מה יוצא דופן – סירה, אוניה או מסוק?" ילדכם עשוי לנמק כי המסוק יוצא דופן מכיוון שהוא לא במים, אך אתם תגידו "נכון, המסוק הוא כלי טיס, וכל השאר כלי שיט". אפשר להרחיב ולשאול אם הוא יודע מדוע הם נקראים "כלי שיט", עצם השאלה תסייע לו להטמיע באוצר המילים את הקטגוריה החדשה שציינתם ולהשתמש בה בעצמו לאחר מכן.

5) תרגלו עם ילדכם מודעות פונולוגית ואת שמות האותיות באמצעות משחק!