flat-lay-with-wooden-blocks-pastel-color
לדבר עם ילדים
הבלוג של

ללמד ילדים שפה שנייה

היה זה מפגש רגיל שלי עם חברותיי מבית הספר, כיום כולנו אימהות והנושא המרכזי שלנו (אם לא היחידי), הוא, איך לא, הילדים. עדי רשמה את ביתה בת השנתיים ל"גן אנגלית" – גן בו אנגלית משולבת בשירים, בחוגים ובמפגשים ואחת המטפלות דוברת אנגלית, אלין חיפשה "חוג אנגלית" לאחר הצהריים לביתה בת ה-5 על מנת שיהיה לה קל יותר ללמוד אנגלית בבוא העת והדר אמרה שהכל שטויות, והילדים ישכחו הכל כשיגדלו וחבל על הכסף.

ואז המבטים הופנו אליי והייתי צריכה לספק את התשובות.

באינסטינקט אמרתי שהדר די צודקת, אבל מה שעדי ואלין החליטו – לתת קצת אינפוט באנגלית בטח לא יזיק, אלא שכדאי לתאם ציפיות בכל אחד מהמקרים.

יש סיכוי גדול שביתה של עדי, בת השנתיים שתהיה בגן עם מטפלת דוברת אנגלית, בגיל שבו המוח גמיש ומסוגל ללמוד מגוון של שפות, באמת תדע להגיד כמה מילים באנגלית, אולי כמה צירופים וככל הנראה גם שירים. היא תבין משפטים בשפה וזו אכן תרומה מצוינת להתפתחותה. אך מה יקרה בגיל 3 כשהיא תעבור לגן אחר ולא תשמע יותר אנגלית? האנגלית לא תשמר. היא תשכח כלא הייתה, אלא עם הוריה יחליטו להמשיך ולחזק את היכרותה עם השפה, על האפשרות הזו תוכלו לקרוא בפוסט על "דו-לשוניות"

בתה של אלין שתהיה בחוג אנגלית, ככל הנראה תלמד מושגים באנגלית, אוצר מילים מסוים של קטגוריות ספציפיות, אך היא לא תוכל לדבר, ואוצר המילים לא ישמר מבלי שיסייעו לה לשמר אותו לפחות עד לגיל שבו היא תלמד אנגלית בביה"ס. התדירות של החוג נמוכה מדי מכדי לצפות שתוך מספר חודשים היא תוכל לדבר בטבעיות בשפה הנלמדת אך היא כן תוכל לומר משפטים ספציפיים אותם היא למדה.

אז סיכמתי להן את מה שכתבתי כאן והרסתי את המסיבה, הורדתי את הרוח מהמפרשים ו... עוד ביטוי בסגנון.

ואז אלין אמרה: "זה לא יכול להיות שזה לא ייתן להן שום דבר" וצדקה.

אז מה זה בכל זאת נותן?

  • יכולת המוח לקליטת שתי שפות היא הטובה ביותר לפני גיל 7 שנים אך אפשרית גם לאחר מכן ולכן הזמן הוא זמן טוב להקניה של שפה נוספת

  • אם נצליח לשמר את הידע שילדנו למד בחוג – הרי שהיתרון המרכזי ברור, ויהיה לו קל יותר להמשיך ולהרחיב את אוצר המילים שלו בגיל ביה"ס

  • ההבנה של הילד לעובדה כי מילה אחת יכולה להיאמר במספר אופנים ויכולת להפקת מילים בשתי השפות מסייעת בפיתוח גמישות מחשבתית

  • גמישות מחשבתית תורמת ליכולת פתרון בעיות

אז אם לסכם, חשיפה לשפה נוספת לרוב לא מזיקה, אך יש להפחית ציפיות מהרמה שבה הילד ידבר כתוצאה מההרשמה עצמה לחוג או לגן, ולהבין שכדי להפיק תועלת מכך לאורך זמן יש לנו כהורים אחריות גדולה, אחרת כל מה שהם למדו עשוי להישכח בקלות מבלי תחזוקה מתמדת של השפה החדשה.

אני מזמינה אתכם לכתוב ולהתייעץ בתגובות כאן למטה.

חן