flat-lay-with-wooden-blocks-pastel-color
לדבר עם ילדים
הבלוג של

השנה הרביעית (3-4 שנים) - השלב הדקדוקי המאוחר

שפה

אוצר המילים של ילדכם ממשיך לגדול כל הזמן ולאחר שכבר למד לשחזר חוויות, אירועים וסיפורים ולהפיק משפטים מורכבים הוא משכלל את היכולות האלה.

כלומר, נשמע משפטים ארוכים יותר, אוצר מילים מגוון יותר עם מילים שלא ידענו שהם מכירים, שימוש במילות יחס ותארי גודל כמו "שמן", "גבוה" ולא רק "גדול" ו-"קטן". כעת הוא מפיק מילות יחס כמו "ליד", "על", "מתחת". הוא סופר מעל 10 ובסוף השלב מסוגל לספור לרוב גם עד 20,

עד כה הוא למד את המילים בעל פה, לדוגמה- הוא ידע שביצים זו ביצה ברבים, אך כעת כשהוא רוכש את כללי הדקדוק הוא מתחיל לבצע שגיאות מורפולוגיות (צורניות) "חכמות" ותואמות גיל ולכן ייתכן ותשמעו את ילדכם אומר לפתע "ביצות" במקום ביצים – שכן ביצה היא נקבה ולכן הוא "צודק", הוא עלול להגיד "ali" במקום עליי, מכיוון ש"על" + "אני" זה "ali" כמו ש "של" + "אני" זה "שלי". הוא מתחיל לדייק במורפולוגיה ומכאן שמתקשה בזיהוי ההרכבים המורפולוגיים שאינם מתאימים לחוקי השפה. לקראת סוף השלב ילדכם לומד מחדש את יוצאי הדופן והשגיאות מהסוג הזה פוחתות.

היגוי

מובנות הדיבור של ילדכם כעת טובה מאוד, הוא ככל הנראה כבר רכש את הפקת העיצור ר' בעקביות ובכל המיקומים במילה, וזה תקין אם הוא עדיין משבש את ההגאים השורקים ומחליף צ ו-ש ב-ס. חשוב לציין כי ישנם שיבושים של השורקות שכדאי לטפל בהם כבר משלב זה, למשל כאשר הלשון מבצבצת בין השיניים או כאשר נשמע כאילו אוויר בורח מהפה בזמן הפקתם (מה שנקרא בשפה המקצועית הפקה לטרלית).

הכנה לכיתה א'

כן, כבר בגיל הזה ילדכם מתחיל ב"הכנה" ועוסק בזה בגו. מגיל 3 נוכל להגביר אצל ילדנו את המודעות הפונולוגית – מודעות לכך שמילה מורכבת ממספר הברות שהן שילוב של תנועות ועיצורים. בגיל 3 ילדים צריכים לדעת לחלק מילים להברות (ולא לצלילים) למשל את המילה עגבניה יחלקו כך: "עג-בנ-יה" או "עג-ב-ניה" (שתי הצורות תקינות). הם יכולים לבצע את החלוקה ע"י הפקת המילה המחולקת או מחיאת כף או קפיצה עבור כל הברה.

במהלך השנה הרביעית (גילאי 3-4 שנים) הוא לומד ועוסק בחריזה, הוא ממציא חרוזים ומסוגל להתחיל להמציא "שטוזים" כמו – "פעם קוף תופף בתוף".

בנוסף מתחילה היכרות עם שמות האותיות ובעיקר האותיות של שמו הפרטי, הוא מזהה את שמו ויכול לזהות עד סוף השנה שמות נוספים, לרוב של ילדי הגן. מלבד ההיכרות עם האותיות והמודעות הפונולוגית הוא מתחיל לשרבט על דף איורים דמויי כתב כמשחק והתנסות.

עוד על הכנה לכיתה א' תוכלו לקרוא כאן

טיפים לעידוד שפה ותקשורת בשנת החיים הרביעית (גילאי 3-4 שנים)

1) הקריאו לילדכם ספרים עם עלילה מורכבת יותר, עם שפה עשירה וגבוהה מהרמה השפתית שלהם. ללמידה מיטבית הקריאו את אותו הסיפור מספר פעמים בשבוע. להמלצות על ספרים לפי גיל לחצו כאן


2) שחקו עם ילדכם במשחקי תפקידים – משחק סוציו-דרמטי הוא משחק שמאפשר לילדכם למידה וחשיפה לשפה אם רק תשחקו עימו ותחשפו אותו. למשל אם תשחקו במסעדה, תוכלו להכיר לו את התפקידים "טבח" ו-"מלצר", את הפעלים להגיש, למזוג, לפרוס, למרוח, לרדד, לאפות ולתרגל מילים חברתיות כמו "בבקשה", "תודה", "בתאבון" וכו'.

משחק זה גם יכול לסייע לו לשתף בעקיפין בדברים המעסיקים אותו, שכן לא הוא זה ששיתף אלא הדמות שהוא בחר לשחק. אפשר לשחק כאילו שאתם בגן, או משחק במשפחה. משחק אהוב הוא שוטרים וגנבים, אפשר גם לשחק במשחקי תפקידים דמיוניים כמו בפיות או דינוזאורים, אפשר לשחק גם ביום-הולדת או בקבלת שבת.

משחקי תפקידים אפשר לשחק כך שאתם עצמכם לוקחים את התפקידים או דמויות שאתם אוחזים בידיכם כמו דמויות פליימוביל וכו'.


3) שתפו את ילדכם במטלות הבית – שתי ציפורים במכה! חינוך לפעול יחד עם ההורה ולקיחת אחריות על מטלות כבר מגיל צעיר (ולפני שיהיה מאוחר מדי 😉) וגם – העשרת שפה.


4) חודו חידות "מי אני?" בזמן נסיעה/הליכה – ילדכם יכול בשלב הזה לזהות מילה מתוך הגדרה, למשל אם תשאלו אותו "אני כלי תחבורה שנוסע בכביש כדי לכבות שריפות, מי אני?" ילדכם יזהה שמדובר בכבאית. אפשר להעלות בהדרגה את רמת החידות, למשל: "אני כלי תחבורה שיש בו מטף וסירנה, מי אני?" ובהדרגה הוא ילמד את המילים החדשות. שימו לב שהוא עלול להתקשות בשלב הזה לחוד חידו