top of page
8Z6A2579.JPG
לדבר עם ילדים
הבלוג של

תקשורת תומכת וחליפית

כשמתקשים לדבר עם הפה, מגלים שיש דרכים נוספות להשמיע קול.

הייתי קלינאית צעירה, עדיין לא אמא. הגעתי לשם כי רציתי להתחיל כבר לעבוד, לא היה אכפת לי באיזה תחום, רק להתחיל לטפל. לא הכרתי מקרוב מהי מוגבלות שכלית התפתחותית ומהו אוטיזם ודווקא לשנה הזאת בגן הגיעה קבוצה של ילדים צעירים, בני 3 שנים, רובם גם עם מוגבלות שכלית וגם עם אוטיזם.

נבהלתי. לא ידעתי איך להתמודד ופחדתי שאני לא האדם שיעניק להם את הטיפול הטוב ביותר. לשמחתי בגן הזה הייתי עטופה בצוות מקצועי ובהדרכתה של עדי, קלינאית וותיקה יותר עם זיקה לתחום האוטיזם.

הפעילויות ששיחקתי עם הילדים בחדר הטיפולים היו ראשוניות כל כך. סובבנו יחד גלגלים של מכוניות, שרנו שירי ידיים, החבאנו חפצים בתוך קופסאות, שיחקנו במשחקי "קוקו" וגלגלנו כדורי בצק.

עבדנו עם כרטיסיות pecs על מנת שהילדים ילמדו לבקש חפץ או פעולה. הייתה הצלחה, חלקם כבר אמרו מילים, חלקם הצליחו לבחור בסמל ולהגיש אותו למבוגר על מנת לבקש חפץ אהוב, חלקם כבר בחרו סמל באייפד. אבל ברוב הזמן הייתה שתיקה. הרגשתי צורך להרחיב את מגוון הדברים שניתן לעשות סביב חפץ אחד, להרחיב את אוצר המילים וליצור יותר הזדמנויות לדיבור. גם אם הוא לא עם הפה.

אז עדי הראתה לי לוח תקשורת ובו דברים שאפשר לעשות במשחק בחיות והציעה לי להדפיס אותו, לניילן ולשים בתוך קופסת החיות על מנת שבהזדמנות הבאה שתיווצר, אוכל לשלוף את הלוח ולהציג אפשרויות נוספות למשחק, אוצר מילים חדש של פעלים, שמות עצם ותארים חדשים ולייצג מילים חברתיות בסמלים, שהרי ידוע כי היכולת החזותית בילדים על הרצף טובה ועשויה לסייע בלמידה.

מאותה השנה הגישה הטיפולית שלי השתנתה והבנתי שתקשורת תומכת וחליפית יכולה להיות קסם ולא רק לילדים עם אוטיזם או מוגבלות שכלית אלא גם לילדים עם עיכוב שפתי או לקות שפה, ילדים עם הפרעת קשב ואפילו בוגרים. אז לקחתי את זה כמה צעדים קדימה ויצרתי מגוון רחב של לוחות שאותם אפשר להדפיס, לניילן ולפזר ברחבי החדר' הגן והבית.

שיפרתי את המראה של הלוחות, ארגנתי אותם בצורה אחידה, השתמשתי בצבעים בהירים הנעימים לעין וידידותיים למדפסת ומאז ניתן למצוא את הלוחות במאות קליניקות, גנים וכיתות.


כשאנחנו מלווים את האינטראקציה בהצבעה על הסמלים אנחנו מסייעים לילד להיות קשוב אלינו, להבין את המילים החדשות, ליזום ולהיענות לפעילויות חדשות, לשחק באופנים מגוונים במשחקים המוכרים, להשמיע את קולו, להיות מובן לסביבה ומסייעים לו בלמידה. השימוש שלנו בלוח מאפשר לילד להבין שזוהי דרך תקשורתית לגיטימית וכך אנחנו מהווים דוגמה לשימוש בלוח ומדרבנים אותו להשתמש בעצמו ובשל כך לקדם את הפקת הדיבור שלו.


ממחקרים עולה ששימוש בתת"ח מסייע להפקת דיבור. שימוש בתת"ח עם פלט קולי (כמו אייפד) מסייע אפילו עוד יותר (Millar et. Al, 2006).

אז בעצם, למה לא להנגיש אוצר מילים בסמלים לכל ילד עם עיכוב שפתי, לכל ילד שמתקשה לעקוב אחר הנושא?

פשוט להדפיס, לניילן ולהשתמש!


לקבלת פרטים על סדנאות תת"ח ו-touchChat לקלינאי תקשורת, לגננות ולמורות לחצו כאן


לקבלת פרטים על סדנאות תת"ח ו-TouchChat לקלינאי תקשורת, לגננות ולמורות לחצו כאן

לקבלת הלוחות כקבציי תמונה להדפסה וכקבציי ce. הרשמו לאתר כחברים וקבלו גישה לדף הורדות חינמי.

להצטרפות כחברים לאתר לחצו בתפריט העליון על "היכנס" או על האיש הקטן אם כבר נכנסתם.

חן קלימיאן,

קלינאית תקשורת

8Z6A2659.JPG

היי, אני חן קלימיאן.

קלינאית תקשורת (B.A)

הבלוג שלי נכתב במחשבה על הורים ודברים שמעסיקים אותם בהתפתחות ילדיהם. הנושאים בבלוג הם נגזרת של ההורות שלי והמקצוע שלי, ומתעדכנים לעתים קרובות ובהתאם לחידושים מחקריים וקליניים ומתוך אמונה שידע זה כוח. אם אתם הורים שרוצים לקדם את ילדיהם, אתם תרגישו פה ממש בבית!

placeholder

מה זה אוטיזם?

placeholder

התפתחות שפה לפי גיל

placeholder

הכנה לכיתה א

placeholder

הקראת סיפורים לתינוקות וילדים - מתי מתחילים?

bottom of page